❗️Oświadczenie Rady Samorządu Doktorantów UW❗️
3 listopada 2020 r., na posiedzeniu zwołanym z inicjatywy delegatek i delegatów (na podstawie § 15 ust. 2 pkt 2 Regulaminu Samorządu Doktorantów), Rada Samorządu Doktorantów UW przyjęła dwie uchwały. Zachęcamy do zapoznania się z tym głosem naszej społeczności.
➡️ Pierwsza uchwała dotyczy Oświadczenia Zarządu Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego w sprawie orzeczenia, które zapadło w siedzibie Trybunału Konstytucyjnego 22 października 2020 roku:
„Łącząc się w sprzeciwie wobec wszelkich prób odbierania podmiotowości kobietom oraz wobec pominięcia ścieżki ustawodawczej właściwej dla tak fundamentalnej kwestii jak prawa człowieka, Rada Samorządu Doktorantów UW w pełni popiera Oświadczenie Zarządu Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego w sprawie orzeczenia, które zapadło w siedzibie Trybunału Konstytucyjnego 22 października 2020 roku.”
➡️ Druga uchwała dotyczy poszanowania autonomii szkół wyższych:
„Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia szkołom wyższym autonomię, a ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zawiera zasadę, wedle której obowiązkiem władzy publicznej jest tworzenie optymalnych warunków dla wolności badań naukowych i twórczości artystycznej, wolności nauczania oraz autonomii społeczności akademickiej. Za niezgodne z tymi zasadami, nielicujące z powagą stanowiska i haniebne uważamy wypowiedzi Ministra Edukacji i Nauki, dra hab. Przemysława Czarnka, grożącego konsekwencjami finansowymi wobec uniwersytetów, na których wprowadzono godziny bądź dni rektorskie w dniu 28 października br. („uczelnia gdańska i wrocławska […] mogą pożegnać się ze środkami na badania”).
Za niesprawiedliwe i niesłuszne uważamy przenoszenie przez przedstawicieli rządu i media państwowe odpowiedzialności na władze uczelni za pogorszenie się sytuacji epidemicznej w Polsce. Uczelnie nie nawoływały do strajku i protestów, a wyszły naprzeciw oczekiwaniom ogromnej części środowiska akademickiego – studentów i studentek, doktorantów i doktorantek, pracowników i pracowniczek.
Społeczność akademicka składa się z przedstawicielek i przedstawicieli wielu opcji politycznych oraz światopoglądowych, a szkoły wyższe są miejscem wymiany poglądów ponad podziałami. Debaty prowadzone w przestrzeni akademickiej powinny toczyć się ze wzajemnym szacunkiem i respektowaniem godności drugiego człowieka. Ścieranie się argumentów, które jest naturalną dla środowiska naukowego formą rozwiązywania sporów, powinno przebiegać z poszanowaniem różnorodności i prawa do wolności wyrażania opinii. Tylko w atmosferze otwartości i z zachowaniem autonomii szkół wyższych dyskusja może być demokratyczna. Wszystkich jej uczestników i uczestniczki, jak również władze publiczne, wzywamy do postępowania zgodnie z wartościami spajającymi naszą wspólnotę mimo różnic.”